vrijdag 26 februari 2010

BWV 565



Ik stond in een tamelijk drukke winkel toen ik links van me een telefoon hoorde gaan. Ik durf er een tientje om te verwedden dat de eigenaar van het mobieltje geen idee had van de oorsprong van de melodie maar het zonder twijfel wel kende, herkende, waardeerde als leuk deuntje en het vervolgens als ringtone had uitgekozen. Het is dan ook een beroemd stuk muziek. Hardrockfans weten dat Deep Purple het gebruikte als intro voor het nummer Highway star.

Bach schreef de Toccata en fuga in D mineur naar wordt aangenomen tussen 1703 en 1707 maar er is geen oorspronkelijke transcriptie teruggevonden. Een latere copie is de basis van het bekende werk. Het werk heeft de officiële classificatie BWV 565 (Bach-Werke-Verzeichnis 565) en is daarmee aan Bach toegeschreven.

Er blijft echter veel discussie over de oorsprong van deze compositie. Uit onderzoek zou blijken dat sommige structuren van het werk typerend zijn voor de periode na 1750. Het zou een latere componist zijn geweest die het werk heeft geschreven. Er is ook de mogelijkheid geopperd dat het een bewerking is van een verloren gegaan vioolconcert wat onder andere zou blijken uit het feit dat sommige passages overduidelijk geïnspireerd zijn op snaarmuziek.

Hoe dan ook, de maker van het fragment heeft een manier gevonden om naar BWV 565 te kijken en te luisteren. Eén keer meekijken dan een keer alleen luisteren.

Volumeknop open en geniet ervan.

2 opmerkingen:

  1. Leuk gedaan! Het klopt inderdaad goed op de muziek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die is super bekend! Ik dacht dat dat een filmmuziekje was :)

    BeantwoordenVerwijderen