vrijdag 19 februari 2010

De verholen tranen van Luciano

Tijdens een interview kreeg Luciano Pavarotti de vraag wat het grootste compliment was dat hij ooit gekregen had. Als antwoord vertelde de gezette Pavarotti dat hij eens op het trottoir in New York wandelde. Een vrouw botste tegen hem aan en zei "Oh pardon, ik had u niet gezien."

Sommigen houden niet van Italiaanse opera's maar wie Pavarotti hoort zingen kan toch onmogelijk als een ijskonijn blijven. Als geen ander kon Pavarotti de pathos die bij de Italiaanse opera's hoort vorm geven.

Op 6 september 2007 overleed Pavarotti aan kanker. Alhoewel zijn familie een besloten begrafenis voorstond werd het een grootse gebeurtenis in aanwezigheid van onder anderen Romano Prodi (minister-president van Italië, Kofi Anan (VN) en vele wereldberoemde collega's. Kardinaal Bertone, staatssecretaris van het Vaticaan ging in de plechtigheid voor. De plechtigheid werd live uitgezonden door CNN en was op het internet te volgen. Het stuntteam van de Italiaanse luchtmacht kleurde de lucht in de kleuren van de Italiaanse vlag.

En dat voor een bakkerszoon die in zijn jonge jaren liever profvoetballler wilde worden (had hij wel wat kilootjes minder moeten wegen.)

Donizetti schreef de opera L'elisir d'amore. Nemorino is verliefd op Adina. Adina heeft echter geen belangstelling voor Nemorino. Nemorino koopt bij een straathandelaar een liefdesdrankje om Adina voor zich te winnen. De liefdesdrank is niet meer dan goedkope wijn maar wanneer Nemorino Adina ziet huilen weet hij dat zijn "drankje" heeft gewerkt.


Una furtiva lagrima Een verholen traan
negli occhi suoi spuntò: verscheen in haar ogen:
Quelle festose giovani de feestelijke jeugd
invidiar sembrò.lijken me te benijden.
Che più cercando io vò?Wat zou ik me mogelijk nog meer kunnen wensen?
Che più cercando io vò?Wat zou ik me mogelijk nog meer kunnen wensen?
M'ama! Sì, m'ama, lo vedo. Lo vedo.Zij houdt van me! Ja, zij houdt van me, ik zie het. Ik zie het.
Un solo istante i palpiti Om haar heel even te horen
del suo bel cor sentir!de slagen van haar hart!
I miei sospir, confondere Om bijna mijn zuchten te verwarren
per poco a' suoi sospir! met die van haar!
I palpiti, i palpiti sentir,De slagen, de slagen van haar hart om die te horen,
confondere i miei coi suoi sospir...om mijn zuchten te verwarren met die van haar...
Cielo! Sì, può morir!Hemel! Ja, ik kan nu sterven!
Di più non chiedo, non chiedo.Ik vraag niets meer, niets.
Ah, cielo! Sì, può! Sì, può morir! Oh, hemel! Ja, ik kan, ik kan nu sterven!
Di più non chiedo, non chiedo.Ik vraag niets meer, niets.
Sì, può morir! Sì, può morir d'amor.Ja, ik kan sterven! Ja, ik kan sterven uit liefde.

Geniet ervan.


">

1 opmerking: