vrijdag 2 april 2010

De grote jongen


Giovanni Bottesini kreeg de eerste muziekbeginselen van zijn vader. Deze, zelf ook een begaafd musicus en componist, probeerde de jonge Giovanni op het conservatorium in Milaan te krijgen om viool te studeren. Echter de geldelijke middelen van de familie waren daar niet toereikend genoeg voor. Giovanni kon wel terecht om contrabas of fagot te studeren. Het werd de contrabas. Giovanni had slechts enkele weken de tijd om een auditie voor te bereiden. Hij werd zonder twijfel toegelaten. Bottesini rondde zijn studie af in vier jaar. Voor die tijd enorm snel, en trok met wat geld de wereld in. Hij speelde in alle grote concertzalen van Europa van Milaan tot Londen en van Barcelona tot Parijs. Ook hij maakte de oversteek naar Amerika en speelde onder andere in Havana. Al snel werd hij bekend als de paganini van de contrabas.
Bottesini had meer in zijn mars. Hij componeerde niet alleen veel voor de contrabas maar was ook een veel gevraagd dirigent. Verdi vroeg hem om de eerste uitvoering van Aìda op 27 december 1871 in Caìro te leiden.

Bottesini zal echter vooral bekend blijven vanwege de wijze waarop hij de contrabas op de muzikale kaart zette.

Het fragment betreft de finale van het tweede duet voor contrabas.

Geniet ervan.

">

1 opmerking: