zondag 10 januari 2010

Mozart in het hardrockcafé

Een goede kennis van mij is al sinds jaar en dag bezeten van hard rock. Hij heeft al menig festival en concert bezocht en kent het repertoire van de rockband Sepultura als geen ander. Tot mijn verbazing vertelde hij me dat hij het requiem van Mozart graag beluisterde op zijn geluidsinstallatie. Als doorgewinterde hardrocker hield hij het niet droog bij het lacrimosa. Wie had dat gedacht!? Er is volgens hem veel van het requiem terug te vinden in diverse hardrocknummers. Daar moet je dan wel weer een kenner van hard rock voor zijn om dat te weten.
Het bijgevoegde fragment is een opname van het requiem onder leiding van Leonard Bernstein. Opvallend is dat het tempo bij hem minder hoog is dan we gewend zijn. In eerste instantie werd ik daar wat ongeduldig van maar het geeft zoveel meer diepgang aan de muziek dat ik er geen genoeg van kan krijgen.

">

Geen opmerkingen:

Een reactie posten