zaterdag 2 januari 2010

tchaikovsky bij het meer van Genève


Bij het meer van Genève in Zwitserland onstaan de mooiste dingen. Tchaikovsky genoot van de omgeving om te herstellen van een desastreus huwelijk toen een vriend Josef Kotek bij hem kwam logeren. De foto toont de heren bijeen. Tchaikovsky rechts en Kotek links. Het landschap en Kotek inspireerden Tchaikovsky tot het schrijven van een vioolconcert. Het concert heeft echter een paar jaar moeten wachten omdat het onbespeelbaar zou zijn met onmogelijke vingerzettingen.
Tchaikovsky wilde dat het concert tijdens de première zou worden gespeeld door de violist Leopold Auer. Deze verklaarde Tchaikovsky voor gek om hem zo'n moeilijk stuk voor te schotelen. Tchaikovsky was gekwetst en Auer heeft later diepe spijt gehad van zijn besluit om voor deze grote eer te bedanken. Tot groot geluk van Auer heeft Tchaikovsky hem deze weigering voor zijn overlijden nog vergeven.

Het vioolconcert ging pas vier jaar later in première, op 4 december 1881 in Wenen. Deze uitvoering leidde tot grote consternatie. Volgens sommige critici zou er kwade wil in het spel zijn en zou de violist, Adolf Brodsky, zichzelf hebben moeten martelen om het stuk gespeeld te krijgen. Inmiddels weten we dat het inderdaad een lastig stuk is om te spelen maar dat het vioolconcert een prachtig werk is.
Zouden we niet allemaal eens bij het meer van Genève moeten verblijven?

Het fragment toont Ytzak Perlman, een van de topviolisten van na de oorlog. Een van de commentaren bij dit fragment luidde: "he's like a robot. A robot of Love."

Het betreft een eerste deel van het allegro moderato. Na afloop kan je links onder, het tweede stuk van dit allegro moderato aanklikken en bekijken.

">

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen